Bieżące informacje

Napisy NIE wymagane podczas transmisji – Ustawa o dostępności cyfrowej

Napisy i transmisja – podstawa prawna

Wiele samorządów zadaje sobie pytanie: czy napisy na transmitowanej sesji są wymagane?
Odpowiadamy:
Ustawa o dostępności cyfrowej WPROST określa tą sytuację:
cytat:
(…)
2. Ustawy nie stosuje się do następujących elementów stron internetowych i aplikacji mobilnych:
1) multimediów nadawanych na żywo;
2) multimediów opublikowanych przed dniem 23 września 2020 r.
(…)

Napisy nie w transmisji
Napisy nie w transmisji

Bezpośredni link do Ustawy o dostępności cyfrowej: USTAWA POBIERZ I PRZECZYTAJ

Czytanie ustaw nie szkodzi lecz pomaga

Należy pamiętać, że samorządy pracują na podstawie prawa i w jego ramach. Podczas wydatkowania jakichkolwiek środków finansowych powinna być przestrzegana Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Jak wiadomo wszystkie umowy, porozumienia, zlecenia (…) zawierane są na warunkach, które w żaden sposób nie budzą wątpliwości co do zasadności wydatkowania pieniędzy.

Błędy w rozpoznaniu głosu podczas transmisji

Są niedopuszczalne. Można wnioskować, iż właśnie dlatego ustawodawca wskazał, że transmisje na żywo nie powinny być transkrybowane na napisy. Nie można bowiem traktować osób niepełnosprawnych jako osoby, które mogą zostać wprowadzone w błąd przez niedokładną transkrypcję. Pamiętajmy również, że transmisja jest dokumentem wytwarzanym przez JST. Wskazuje na to wyraźnie Ustawa o samorządzie gminnym, nakazując samorządom publikację nagrań na BIP. Nagranie jest zatem tożsame z dokumentem zamieszczanym na BIP i podlega tym samym rygorom.

Dzisiejszy stan technologii oraz rozwiązań informatycznych nie pozwala na 100%, bezbłędne wytworzenie napisów do transmitowanego głosu. Zmienne warunki, zakłócenia, niewyraźna mowa niektórych mówców – to okoliczności, których nie da się „naprawić” w trakcie transmisji – automatycznie.

Konsekwencje błędów

Kto poniesie odpowiedzialność za źle przetranskrybowany głos? Nie ma jeszcze wyroków w takich sprawach sądowych. Ale oczywistym jest kto odpowiada za właściwą realizację przedsięwzięcia. Wójt, Burmistrz, Prezydent, Starosta… To te osoby ponoszą bezpośrednią odpowiedzialność za wytwarzane dokumenty w JST. Wnioski nasuwają się same: należy wytwarzać dokumenty zgodne z faktycznym stanem. Błędy są niedopuszczalne.

Automatyczne napisy publikowane bez korekty

„Należy pamiętać, że już sam fakt, że COKOLWIEK zostało opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu oznacza, że zostało to opublikowane przez ten urząd. Jest to automatycznie dokument urzędowy.” (cyt. gov.pl, „Dostępność cyfrowa”). Jest to najważniejsza zasada, którą powinien kierować się każdy urzędnik publikujący na stronie BIP. Napisy powinny zostać przygotowane/skorygowane wg zasad, które zostały określone we właściwych dokumentach. Należy o tym pamiętać.

Więcej informacji można również uzyskać na stronie: Wyjaśnienia – napisy do multimediów – zapraszamy do lektury.

 

Tagi

Related Articles

Dodaj komentarz

Back to top button
Close