Bez kategorii

Rekompensata od Cyfrowego Polsatu – decyzja Prezesa UOKiK

W skrócie

  • Prezes UOKiK wydał decyzję wobec Cyfrowego Polsatu w sprawie usług dodatkowych, uruchamianych bez wyraźnej zgody abonentów.
  • Spółka zwróci konsumentom opłaty za usługi „Ochrona Internetu” i  „Serwis IPLA 3 z 3”.
  • Zgłoszone wcześniej w tej sprawie reklamacje zostaną pozytywnie rozpatrzone.

Zarzuty wobec firmy Polsat

UOKiK w toku postępowania ustalił, że przy zawieraniu lub zmianie warunków umów dotyczących dostępu do internetu Cyfrowy Polsat automatycznie aktywował konsumentom jedną lub dwie usługi dodatkowe. Na tym etapie spółka nie pytała konsumentów o zgodę na ich włączenie. Tymczasem przedsiębiorca już wtedy powinien uzyskać wyraźną zgodę na ich aktywowanie i wiążące się z nimi opłaty, naliczane po bezpłatnym okresie promocyjnym.

Chodzi o program antywirusowy „Ochrona Internetu” oraz usługę odtwarzania materiałów audiowizualnych na różnych urządzeniach – „Serwis IPLA 3 z 3”. Były one składową częścią ofert promocyjnych, konsumenci nie mogli z nich zrezygnować podczas zawierania umowy, niezależnie od swojej woli. Taką możliwość mieli dopiero po zawarciu umowy. Co więcej, to na konsumentach ciążył obowiązek wyłączenia usług dodatkowych przed upływem bezpłatnego okresu, aby uniknąć płatności. Właśnie to był najpoważniejszy z zarzutów wymierzonych przeciw firmie:

 

– Konsumenci powinni mieć rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy dana usługa jest im potrzebna i czy chcą ponosić koszty związane z jej uruchomieniem. Opłaty wykraczające poza uzgodnione świadczenie główne, w przypadku Cyfrowego Polsatu poza abonament za usługę dostępu do internetu, muszą zostać przez konsumentów jasno i wyraźnie zaakceptowane najpóźniej w chwili zawierania umowy – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Polsat – Decyzja UOKIK

Polsat rekompensata- grafika informacyjna

W decyzji Prezes UOKiK nałożył na Cyfrowy Polsat obowiązek wykonania złożonego przez niego z

obowiązania. Konsumentom przysługuje rekompensata w zakresie trzech pierwszych faktur zawierających opłaty za aktywowane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe, o ile zrezygnowali z nich przed otrzymaniem czwartej takiej faktury. Ponadto Spółka ponownie rozpatrzy i uwzględni w całości złożone dotychczas reklamacje. Zobowiązanie Cyfrowego Polsatu dotyczy zarówno obecnych, jak i byłych klientów, a szczegóły jego realizacji zawarte są w treści decyzji.

Ponadto Polsat poinformuje o decyzji Prezesa UOKiK abonentów w indywidualnej korespondencji oraz na swoich kanałach informacyjnych (strona, Facebook, Twitter). Poza tym pojawią się tam oficjalne przeprosiny, które również są częścią wyroku nałożonego na Cyfrowy Polsat przez UOKIK.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej o takich sprawach, odwiedź eurzednik.pl

Źródło: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19491

Tagi

Related Articles

Dodaj komentarz

Back to top button
Close