Napisy dla sesji – sposoby tworzenia
Obowiązek dodawania napisów do nagrań sesji
Od 23 września 2020 r. obowiązek dodawania napisów dla sesji spada na urzędy, których strony internetowe zostały opublikowane przed dniem 23 września 2018 r. Oznacza to, iż brak transmisji z posiedzenia rady, bądź niedostosowanie nagrania dla osób niepełnosprawnych będzie skutkowało sankcjami. Sankcje te w postaci kary pieniężnej nakłada Ministerstwo Cyfryzacji, nadzorujące proces cyfryzacji instytucji użyteczności publicznej.
Transkrypcja audio na tekst
Jak się okazuje, realizacja zamiany dialogu na tekst nie jest procesem skomplikowanym. Posłużenie się odpowiednimi narzędziami pozwoli na sprawne wykonanie tego zadania we własnym zakresie. Jedynym najwyższym kosztem może okazać się zatrudnienie osoby, która to w możliwie najkrótszym czasie będzie wykonywać takie zadanie.
Od strony technicznej sprawa ma się nieco inaczej, gdyż możliwe są dwa warianty. Pierwszy z nich to zakup sprzętu oraz oprogramowania do transkrypcji i odpowiednie przeszkolenie osoby do wykonywania pracy. Rozwiązanie to wymaga znacznych nakładów finansowych oraz organizacyjnych. Również wymagania stawiane końcowym wynikom prac są bardzo wysokie, gdyż muszą być zgodne ze standardami weryfikowanymi przez oglądających. Drugą metodą jest powierzenie realizacji transkrypcji zewnętrznej firmie. Zlecając takie zadanie otrzymujemy gotowy produkt już w kilka dni po wydarzeniu.
Programy do transkrypcji głosu na napisy
Jednym z najbardziej popularnych programów a do tego darmowym (dostępnym na platformie GitHub) jest Subtitle Edit. Program należy zainstalować na komputerze co daje możliwości pracy w trybie offline. Jednakże wymaga on posiadania edytowanego pliku na dysku komputera lokalnego. Chcąc pracować w trybie online jest do wyboru kilkanaście powszechnie używanych edytorów. Usługę tworzenia napisów oferuje aplikacja APP.SESJE.LIVE, która to posiada przejrzysty edytor. Obecnie platforma udostępnia opcję automatycznego generowania napisów w języku polskim. Więcej informacji można znaleźć na transkrypcje-sesji.pl
Przykład sesji z napisami:
Napisy do sesji zostały wykonane w aplikacji APP.SESJE.LIVE
Programy do automatycznego przetwarzania głosu na tekst
W sieci odnaleźć można szeroki wachlarz aplikacji przetwarzających wyłącznie głos z nagrań. Jednakże jest to opcja najmniej pożądana, gdyż jakość pozostawia wiele do życzenia pomijając zgodność ze standardami. Materiał wynikowy powinien często posiadać dodatkowe informacje o osobach mówiących, ich zachowaniu, nietypowych sytuacjach a także dźwiękach z otoczenia z dodatkowymi opisami. Należy kierować się zasadą spójności danych, aby napisy jak najwierniej odzwierciedlały obecny stan rzeczy. Jednostki samorządu terytorialnego jako instytucje publiczne nie mogą przyzwolić błędy w materiałach publicznych.
Automatyczne generowanie napisów a sprzęt rejestrujący
Ważnym zagadnieniem podczas wykorzystywania aplikacji do generowania napisów jest kwestia użytkowanego na sali obrad sprzętu rejestrującego głos. W celu jak najlepszego przetworzenia zarejestrowanego pliku, musi on być możliwie jak najlepszej jakości. Warto rozważyć wymianę mikrofonów tzw. dookolnych na mikrofony kierunkowe co pozwoli na redukcję niepotrzebnych szumów z otoczenia.
Sposoby wyświetlania napisów
Napisy na nagraniu mogą zostać przedstawione na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest zintegrowanie napisów z nagraniem tak, aby wyświetlały się razem z obrazem. Gwarantuje to wyświetlanie napisów niezależnie od użytego odtwarzacza wideo. Jednak mankamentem pozostaje brak możliwości ukrycia takich napisów. Atutem tego rozwiązania jest spełnienie wymogów ustawy o BIP. Ustawa ta traktuje o obowiązku zapewnienia możliwości pobrania wszelakich dokumentów udostępnionych na stronie urzędu. W momencie pobrania takiego nagrania zostaną spełnione zasady ustawy o BIP, jak i również integralności danych.
Drugą możliwością jest wykorzystanie odtwarzacza na stronie internetowej bądź komputerze lokalnym, dającego możliwość wskazania pliku tekstowego z napisami. Daje to możliwość aktywacji bądź dezaktywacji tekstu co w pierwszym przypadku jest niemożliwe. Należy jednak pamiętać, aby na stronie dostępny był do pobrania zarówno plik MP4 jak i z tekstem w celu wypełnienia obowiązków ustawowych.