Milion danych kontaktowych w RDK!
Milion wpisów w 45 dni, czyli ponad 22 tysiące dziennie. Polacy chcą korzystać z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK).
Czym jest RDK? To rejestr, dzięki któremu urzędnicy mają zawsze aktualne dane kontaktowe obywateli. Dzięki temu, w ważnych dla nas sprawach, zamiast wysyłać pismo – mogą np. zadzwonić. RDK uruchomiliśmy 22 grudnia 2019 r. i jak się okazuje bije rekordy popularności.
Dobrowolnie i bezpłatnie
– Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem Rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Jakie dane zostawiacie? Numer telefonu i adres e-mail. A tutaj kilka argumentów, dlaczego warto to zrobić?
Dzięki RDK urzędy – z wyprzedzeniem – mogą informować np. o:
- kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego,
- przysługujących nam świadczeniach,
- zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.
To trzeba zapamiętać: na podane adres email i numer telefonu nie dostaniecie żadnych oficjalnych dokumentów. Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu.
WAŻNE! Dane z RDK możecie w każdej chwili zmienić lub usunąć. W przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail, pamiętajcie o ich aktualizacji.
W bezpiecznych rękach
Przekazując swoje dane do RDK nie musicie się obawiać o ich bezpieczeństwo. Dostęp do nich mają wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy (do dnia uruchomienia RDK ponad 2000 pracowników urzędów uzyskało odpowiednie certyfikaty). Nie ma więc ryzyka, że Wasze adres e-mail i numer telefonu wpadną w niepowołane ręce.
Wasze dane mogą być wykorzystane jedynie do informowania Was o sprawach administracyjnych.
To teraz najważniejsze – jak przekazać swoje dane do RDK?
To proste. Najszybciej zrobić to online. Wystarczy, na naszym portalu GOV.PL, skorzystać z usługi Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). By to zrobić, będziecie potrzebowali profilu zaufanego. Jeśli jeszcze go nie macie, koniecznie załóżcie na www.pz.gov.pl
Jeśli chcecie przekazać do RDK swój numer telefonu i adres email – miejcie pod ręką telefon i dostęp do poczty elektronicznej. Wpiszcie dane w odpowiednie pola, zalogujecie się profilem zaufanym. Potwierdzicie dane kodami, które otrzymacie emailem i sms-em i… gotowe!
Jeśli akurat nie macie przy sobie telefonu i dostępu do poczty – nic nie szkodzi. Kody, które otrzymacie są ważne przez 24 godziny. Użyjcie ich, korzystając z usługi Potwierdź swoje dane kontaktowe w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK).
Swoje dane do RDK możecie przekazać także offline, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy.
Budowa Rejestru Danych Kontaktowych – w ramach Systemu Rejestrów Państwowych – została współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.
źródło: Ministerstwo Cyfryzacji